Rapportvergadering (zucht)

26 februari 2011

Ik hoor mezelf elke rapportvergadering weer dingen zeggen als ‘Ik vind hem een typische havo-leerling.’  of een variatie op het thema ‘Hij zou het moeten kunnen, maar hij vertikt gewoon wat te doen!’ Voor de afwisseling gooi ik er ook wel eens een ze-kletst-ook-heel-veel-met-haar-buurvrouw tussendoor.

Keiharde cijfers

Mijn bewijsmateriaal voor al deze dieptepsychologische oordelen is een vrolijk zwart-wit geblokt stuk papier: de cijferuitdraai. Elke vergadering zit ik me dan aan mijzelf te irriteren dat ik na acht weken lessen over de voortgang van een leerling niet veel meer kan melden dan dat cijfer. En wat doe ik dan op die vergadering als dat cijfer bovendien voor iedereen al duidelijk zichtbaar op de lijst staat?

Ouderavond

Op ouderavonden zit je met hetzelfde probleem. Van één van je 250 leerlingen besluiten de ouders dat het tijd wordt om eens met de heer Schuddeboom te praten over de voortgang van hun kind op geschiedenisgebied . De middag voor de vergadering kijk ik dan op de cijferuitdraai. Een onvoldoende is niet ingewikkeld: dan hoef ik alleen maar wat te zeggen over het al dan niet aanwezig zijn van het juiste niveau, de juiste inzet of de leerling zelf (mentaal dan wel fysiek). Het probleem is als er een voldoende op de lijst staat. Wat moet ik dan zeggen? Daar komt nog bij dat in negen van de tien gevallen het kind in kwestie (ik kan het statistisch niet bewijzen, maar toch!) een braaf, stil meisje is.

Zinnige feedback?

Ik zit eigenlijk te wachten op de eerste ouder (of leerling) die zegt: ‘Och kom, wat zegt zo’n cijfer ons nou. Gaat u eens uw werk doen en op een zinnige manier aangeven hoe ons kind er voor staat!’

Hoor ik daar portfolio? Is dat de zoete klank van de woordrapportage? Standards Based Grading, anyone? Straks moet ik nog een heel andere visie op beoordelen gaan ontwikkelen!

Zie ook:

Share

2 Responses to “Rapportvergadering (zucht)”

  1. jelmerevers Says:

    Herkenbaar…. Helaas, we werken wel met ‘stoplichten’ Waar elke vakdocent ook inhoudelijk commentaar levert. Dat is al een hele verbering (en veel werk)

    • jschuddeboom Says:

      Bedankt voor je reactie en de tip over stoplichten. Als die zo veel tijd kosten dan krijgen we straks nog een post Stoplichten (zucht) op Bits & History🙂

      Het lijkt erop dat het dus vooral een praktisch probleem is. In een ideale situatie zou je gewoon met alle leerlingen gesprekken hebben over de stof en ze stukken laten schrijven, waarover je dan weer gesprekken hebt. De vraag is dus: hoe krijg je die inhoudelijke informatie (wat we allemaal wel willen) op een efficiente manier bij de leerlingen. Intuitief zou ik zeggen: kwaliteit gaat voor kwantiteit. Dus misschien moeten we maar eens ophouden met toetsen ‘helemaal’ nakijken. En alleen dat eruit halen waar een leerling mee verder kan/moet.


Geef een reactie

