Understanding by Design in de praktijk

21 februari 2011

De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met het in de praktijk brengen van de eerste stap van de ontwerpcyclus van Understanding by Design: leerdoelen verwoorden. Dat is een van de eerste dingen die je bij vakdidactiek leert. Het is ook een van de dingen die als eerste het raam uitgaan als je les gaat geven. De dagelijkse drukte laat weinig ruimte (en zin) om na te denken over de lange termijn doelen van je lessen.

Waarom dan leerdoelen?

Binnen het principe van backward design begint elk ontwerp met de gewenste resultaten. Wat vind je belangrijk genoeg om leerlingen te laten leren. Het formaat waarin ik dat probeer vast te leggen zijn de ‘essential questions’ oftewel de kernvragen van mijn vakgebied. Dat zijn grote vragen die uitnodigen tot onderzoek en zelf nadenken. Er is geen eenduidig antwoord op deze vragen, ze zijn juist onderwerp van levendige discussies binnen de geschiedenis (en hopelijk ook in de klas). Ik verzamel de vragen op deze wiki. Al dat nadenken levert natuurlijk nog niet veel concreets op voor mijn lessen, maar op de lange termijn hoop ik dat het de investering waard is. Het voordeel is dat dit soort vragen niet gebonden zijn aan een lesmethode. Het is trouwens ook erg leuk om te doen.

Vragen = nadenken

Als eerste stap om er in de lessen wat mee te doen probeer ik mijn uitleg of aantekeningen rond deze grote vragen op te bouwen. De titel van mijn powerpoints / uitleg of aantekeningen is nu ook telkens een vraag: dus ‘Waarom werd de Republiek zo welvarend?’ in plaats van ‘De Gouden Eeuw’. Ik hoop dat leerlingen hierdoor meer uitgenodigd worden om zo’n vraag ook zelf te gaan beantwoorden.  Het geeft een aanleiding om er aan het eind van de les nog eens gezamenlijk een antwoord op te geven. Een voorbeeld van een simpele manier om je leerlingen te activeren zelf na te denken.De volgende stap in het model van backward design is het zichtbaar maken of de leerlingen deze doelen ook echt bereiken. Want hoe bewijs je dat leerlingen door de lessen een doordachter en historisch meer onderbouwd antwoord kunnen geven op de vragen?

2 Responses to “Understanding by Design in de praktijk”

  1. Elisabeth Says:

    Je kunt het ze vragen.


Geef een reactie

