Geschiedenis, das toch allemaal al gebeurd!

18 januari 2011

Mijn leerlingen roepen met enige regelmaat door de klas: ‘Waarom moeten we geschiedenis leren? Dat is toch allemaal al gebeurd?’ Dan zeg ik met een diepzinnige blik iets als: ‘In de spiegel van het verleden, kent men het heden!’ Meestal kom ik daar wel mee weg. En de toets van volgende week over hoofdstuk 2 is doorgaans rechtvaardiging genoeg.

Het staat in het boek

Tsja, waarom moeten leerlingen eigenlijk iets weten over de Perzische oorlogen, het hofstelsel en de Tachtigjarige Oorlog? En wat is dan dat ‘iets’ dat ze moeten weten? In de praktijk volg ik gewoon het tekstboek en hoop ik maar dat de leerlingen in de loop van de tijd vanzelf de waarde en betekenis van mijn vak zullen inzien.

Uitnodigen tot nadenken

Mijn voornemen is deze vraag naar de betekenis van wat je leerlingen wilt leren vaker aan de orde te stellen. Geïnspireerd door Understanding by Design heb ik geprobeerd wat van de ‘essential questions’ voor mijn eigen vak te expliciteren. Vragen die leerlingen uitnodigen tot een discussie en zelf nadenken. Vragen die als uitgangspunt kunnen dienen om een zinnig curriculum op te bouwen. Oja, en ik kan meteen Prezi uitproberen. Misschien wordt het uiteindelijk wel een soort reclamefilmpje voor mijn vak.

Waarom geschiedenis?

Share

Geef een reactie

