Motivatie en Self-Determination Theory

4 januari 2011

Vandaag op school een boeiende lezing over motivatie. Spreker: Christel Lutz, cognitief psycholoog en docent aan University College Utrecht. De kern van het verhaal: mensen (en leerlingen) zijn van nature nieuwsgierig.  Intrinsiek gemotiveerde leerlingen tonen meer begrip, doorzettingsvermogen en creativiteit in hun leren. In plaats van ze door belonen en straffen te motiveren, kunnen we beter proberen hun intrinsieke motivatie te koesteren. Onderzoek van Edward Deci en Richard Ryan van de Universiteit van Rochester onderbouwt dit.

Puzzelexperiment

Deci en Ryan doen sinds de jaren ’70 experimenten over motivatie.  Bij een bekend experiment gaven ze twee groepen proefpersonen een puzzelkubus met de opdracht oplossingen te bedenken. De mensen in groep A werd $1 per oplossing beloofd, de mensen in groep B kregen geen beloning in het vooruitzicht gesteld.  Een gedeelte van de tijd werden de proefpersonen in de gelegenheid gesteld om nog even door te puzzelen, als ze daar zin in hadden. Wat bleek: de intrinsieke motivatie van de personen uit groep A om onbeloond te puzzelen werd minder nadat ze voor dezelfde activiteit al eens beloond waren. Intrinsieke motivatie is dus kwetsbaar.

Intrinsieke motivatie en het onderwijs

Lutz noemt als factoren die negatief kunnen uitwerken op de intrinsieke motivatie van leerlingen om te leren: deadlines, cijfers en evaluatie, dwingend taalgebruik… Kortom, de hele basis van ons Nederlandse onderwijs(!). Verklaart dit waarom leerlingen als nieuwsgierige brugklassers binnenkomen en de school als ongemotiveerde pubers verlaten? Het goede nieuws: intrinsieke motivatie om te leren is van nature aanwezig, maar zoals Ryan zegt: “The question is how do we stand out of the way and not kill that.”

Zie ook:

  • de website van Deci en Ryan over hun Self-Determination Theory. Met uitleg en links naar relevante publicaties over de SDT.
  • SDT op Wikipedia met een uitgebreidere beschrijving van de verschillende experimenten van Deci en Ryan.
  • Tim Macaluso’s artikel Psychology: Cracking the Mystery of Motivation op www.rochestercitynewspaper.com voor het citaat van Ryan.

4 Responses to “Motivatie en Self-Determination Theory”

  1. Johan Says:

    Goed verhaal, sta er erg achter als docent film in het voortgezet onderwijs. Het liefste geef ik geen becijfering maar laat ze kijken naar elkaars werk en daar iets over zeggen (evaluatie?)
    Helaas wordt ik door het systeem toch gedwongen om een normering te geven en vinden m’n leerlingen het ook vaak erg belangrijk. “áls u een cijfer zou geven, wat zou het dan zijn?”
    Maar betreft de nieuwschierigheid als brugklasser; ik denk dat, dit verhaal toegepast op het basisonderwijs, je nog meer schrikt van dwingend taalgebruik, normering, etc.

    Goede RSA animaties bij dit verhaal:

    En:

    • jschuddeboom Says:

      Toen ik op de kunstacademie zat, was het voor iedereen volkomen vanzelfsprekend dat je geen ‘cijfer’ kon krijgen voor je werk. Wat je kreeg was feedback. Misschien komt omdat je zonder intrinsieke motivatie gewoon geen goed werk kan maken. Maar eigenlijk geldt dat ook voor andere disciplines, zoals geschiedenis. Alleen daar willen we blijkbaar nog niet zo aan. Mooie filmpjes. Vooral die tweede. Ik ben ook een sucker voor Back-to-the-Future, dus die verwijzing vond ik erg grappig. Wat me overigens opviel is dat deze filmpjes ook wel erg retorisch zijn. (‘Amazingly interesting research’). Alles qua vorm en inhoud straalt overtuigingskracht uit. Ik wordt er bijna een beetje sceptisch van…


  2. Fijn om te zien dat Johan mijn vergeetachtigheid compenseert door twee van de beste animaties van de afgelopen tijd met je te delen. Had ik dat al niet aan je beloofd Jorden?🙂 Meer van de in de animaties aangehaalde auteurs vind je op TED.com

    Ga zo door met je blog!


  3. […] dan bijvoorbeeld klassengrootte en huiswerk. (*) In de tegenwoordig in onderwijskringen populaire Self-Determination Theory wordt relatie (‘relatedness’) zelfs gezien als één van de drie essentiële behoeften […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: