Waar waren we gebleven?

1 januari 2011

De meeste lessen gaan zo: uitleg met plaatjes, huiswerk bespreken en alvast aan het werk met het nieuwe huiswerk. Dan heb ik even tijd om de absenten in te vullen, een leerling individueel te helpen of een moment wezenloos voor me uit te staren (vrijdag het achtste uur). Wat er in de les besproken wordt, is gebaseerd op het boek.

Zolang de leerlingen niet al te zichtbaar in slaap vallen, met tafeltjes gaan smijten en de cijfers goed zijn (wat dat ook moge betekenen) gaat alles zoals het hoort.

Dat ik op deze manier geen idee heb of (en wat) de leerlingen leren…

5 Responses to “Waar waren we gebleven?”


  1. gekke vraag misschien, maar waar zit dan jouw uitdaging? Geschiedenis is het mooiste vak op de middelbare school, mijn lievelingsleraar Peter Vijverberg (nu ergens rector) gebruikte nooit een boek maar zijn beeldende verhalen waren zo intens dat zelfs leren niet hoefde..ok de jaartallen…hoe doe jij dat dan..je vak is je passie en die wil je toch overdragen?

  2. jschuddeboom Says:

    Bedankt voor het eerste comment op mijn prille blog! Ik heb de instellingen een beetje veranderd zodat e-mail en gebruikersnaam niet meer per se nodig zijn. Dat is misschien beter?
    Mijn uitdaging is natuurlijk om de in de post genoemde situatie te veranderen. Op het internet is een stortvloed aan vernieuwende en creatieve onderwijsconcepten te vinden. Zoveel dat mijn hoofd er van tolt. En hoe pas ik dat allemaal in in de dagelijkse drukte van een fulltime baan? Dit blog is een poging om daar een lijn in te vinden en met er met anderen over te communiceren.


  3. Beste Jorden,

    Internet biedt inderdaad een strotvloed aan mogelijkheden om informatie over te brengen, te delen en je bent nu ook actief op Twitter.

    Wellicht is het handig om eens te kijken hoe je leerlingen van internet gebruik maken, welke ‘tools’ zij gebruiken en daarmee eerst aan de slag te gaan in plaats van te proberen alles te rangschikken wat er is en zelf een keuze te maken.

    Ook zou ik me beperken tot hooguit drie social media tools, dan ben je effectief. Ik gebruik Twitter en LinkedIn (niet echt geschikt voor leerlingen, LinkedIn, eerder iets van Hyves of Facebook)

    Groet,
    Jaap

    • jschuddeboom Says:

      Hoi Jaap,

      Misschien moet ik eens een kleine enquete houden onder de lln. Waar ik ook op doelde hierboven was dat er een oneindige hoeveelheid mogelijkheden zijn op het gebied van innovatief lesgeven. Social media en ICT zijn daar een onderdeel van. Er is volgens mij echter een grote wanverhoudingen tussen wat er mogelijk is en wat er in de praktijk in de klas mee gerealiseerd wordt. Het blijft vaak bij eenmalige experimenten. Of technologie wordt heel oppervlakkig gebruikt.

      Groet,
      Jorden


      • De knelpunten die je aangeeft zijn terecht. Zie tenminste 3 factoren die een rol spelen bij het blijven hangen in de experimentele fase.

        a. Integratiemoeilijkheden: Het blijkt vaak moeilijk – ook voor uitgevers – om vernieuwde concepten te integreren in de lesstof. Dit terwijl het juist ook mogelijkheden zou kunnen geven met het oog op factor b:

        Werkdruk – Zoals je al aangeeft in de omschrijving van de blog is je tijd beperkt. Wanneer technologie enkel wordt gezien ‘als hulpmiddel bij…’ lijkt mij dat de werkdruk alleen maar verder zal toenemen. Je krijgt er immers geen tijd bij om om de hulpmiddelen echt voor je te laten werken.

        c. Weerstand

        De introductie van elk nieuw medium roept vragen en weerstanden op. Ze zijn zo klassiek dat ik zie hier niet zal herhalen. Wat boeiend is is de vraag hoe het je lukt om – los van nieuwsgierigheid en vakmanschap – jezelf niet te laten leiden door die weerstanden?

        Voor mij begint elke vorm van nieuw mediumgebruik bij een diepgaande verkenning van zijn aard en mogelijkheden. Precies wat je nu doet. Mediawijsheid is essentieel als basis om goed om te kunnen gaan met de drie eerder benoemde factoren.


Geef een reactie

